Niels Valentin

Født i Roskilde, 1963.

Elev hos Ulrik Hoff.

Danmarks Designskole, Institut for visuel kommunikation, 1990 - 1995, elev hos Karl V. Larsen.

Freelance i filmbranchen, baggrundsmaleri og visuelle effekter, 1995 - present.

Forfatter, underviser og instruktør.

 

Gallerier:

Williams Fine Art Dealers, USA

Galleri Backlund, Sverige

Liza's Gallery, Danmark

Galleri Art for future, Danmark

 

Udstillinger:

Boston International Fine Arts Show, Boston, 2017

ArtPrize9, Grand Rapids, USA, 2017

"Shock & Awe: Contemporary Realism At It's Best", Williams Fine Art Dealers, 2017

"New Works", Baghuset, 2017
 
"Blå Time", Galleri Art for future, 2017

Liza's Gallery, Stege, 2016

Dronninglund Kunstcenter, Dronninglund, 2016

"Inner Ocean", RoS Gallery, Roskilde, 2016

BL, København, 2016

"Portal - havet og erindringen", Baghuset, Roskilde, 2015

Roskilde Rådhus, 2015

Naviair, 2014

Galleri LABR, 2014 

KS14 

Galleri Art for future, 2014

Galleri Gl. Lejre, 2013

Danske Bank - Roskilde, 2013

Roskilde Åben, 2012

LETT Advokater, 2011

Galleri LABR Påskeudstilling, 2010

Farver Hammers Gaard, Roskilde, 2010

Sparekassen Sjælland, Trekroner, 2009

 

Udsmykninger:

Vægmaleri, Nimbus Film

Vægmaleri og dekoration, Planetariet, København

Vægmaleri, Roskilde Mediecenter

Vægmaleri, Den blå Planet

Udstillingsmaleri, LEGO

 

Bibliografi:

"Filmens skjulte malerier er ved at uddø", Hans Christian Kromann, Politiken FILM, 24. feb, 2013.

"Collector's Focus - Marine Art", American Art Collector Magazine, juni, 2017.

 

Har blandt andet arbejdet på følgende film:

  • BROEN 3
  • I et spejl i en gåde
  • Drabet
  • Unge Andersen
  • Strings
  • It's All About Love
  • Dear Wendy
  • Mirakel
  • Breaking the Waves
  • Dogville 
  • Manderlay
  • Skagerrak
  • Wilbur begår selvmord
  • Klatretøsen
  • Der var engang en dreng - som fik en lillesøster med vinger
  • En kort en lang
  • Tarok

 

Metode:

Sideløbende med filmarbejdet har jeg malet selv.

Jeg maler i både olie og akryl. Tager mange digitale fotos, som jeg bearbejder med kontrast, farvemæthed og beskæring og bruger disse som forlæg.

Mange gør sig tanker om at den digitale tidsalder ødelægger kunsten, men jeg mener at i skæringspunktet, hvor disse to indfaldsvinkler mødes, kan der opstå interessante syn på den verden vi lever i.